
- Összefoglaló, 2021. december 2.
- A Paksi Deák Ferenc Egyesület is a városért kíván dolgozni
- Összefoglaló, 2021. december 1.
- Összefoglaló, 2021. november 30.
- Kétszáz csomagot küldenek a gyermekotthonokba
- Összefoglaló, 2021. november 29.
- Süli János: hamis állítás, hogy a lakosságot eladósítjuk
- Összefoglaló, 2021. november 26.
- Összefoglaló, 2021. november 25.
- Összefoglaló, 2021. november 24.
- Összefoglaló, 2021. november 23.
- Kétszáz csomagot küldenek a gyermekotthonokba
- Süli János: hamis állítás, hogy a lakosságot eladósítjuk
- Parkolók a Szentháromság téren
- Szabó Péter: a több ezer éves helyszín Paks büszkesége
- Összefoglaló, 2021. december 2.
- A Paksi Deák Ferenc Egyesület is a városért kíván dolgozni
- Összefoglaló, 2021. december 1.
- Csengey hívja, várja a paksiakat
- Nemzetközi Fúvós Napok fesztivál
- A paksiak visszakapták a mozit
- Már csak a nyitásra várnak a Csengey Kulturális Központban
- Pupp Réka ötödik cselgáncsban
- Pupp Réka: ez életem egyik legjobb éve
Sikeresen lezárult az üzemanyag-kezelési projekt
(PAKS-PRESS) – Paks, 2014. augusztus 14., csütörtök – Sikeresen lezárult a tisztítási műveletet végző francia alvállalkozó hibájából 2003-ban a Paksi Atomerőműben bekövetkezett üzemzavar következményének végső felszámolása, a tokozott üzemanyag elszállítása. A különleges szállítójármű terv szerint megérkezett az orosz feldolgozó üzembe.
A magyar, az ukrán és az orosz hatóságok engedélyeinek, továbbá az EU illetékes szervezete, az EURATOM Supply Agency ellenjegyzésének birtokában, a vonatkozó nemzetközi egyezménnyel összhangban elszállították Paksról a hermetikusan lezárt tokokat, amelyek a tervnek megfelelően, biztonságos útvonalon megérkeztek az oroszországi feldolgozóüzembe.
A Paksi Atomerőmű Magyarország villamosenergia-ellátásának, hazánk energiabiz-tonságának meghatározó eleme, a hazai termelés több mint felét adja. Folyamatos működése úgy az egész gazdaság, mint a környezetvédelem szempontjából kiemelkedő jelentőségű, éppen ezért fontos, hogy a tokozott üzemanyag-kezelési projekt sikeres lezárásával már ez a teher sem nehezíti a kiváló minőségű munkát - mondta Baji Csaba, az MVM Magyar Villamos Művek Zrt. elnök-vezérigazgatója, az MVM Paksi Atomerőmű Zrt. elnöke.
Hozzátette, az erőmű vezetésének és személyzetének legfontosabb feladata, hogy mindig gondoskodjanak a biztonságos működésről. E cél elérésének egyik legjelentősebb eleme a folyamatos üzemanyag-ellátás biztosítása, a két évre elegendő készlet fenntartása. Minden lehetőséget meg kell vizsgálni, és meg kell teremteni az alternatív üzemanyag-beszállítás műszaki lehetőségét. - Az alternatív szállítási útvonalaknak és módoknak biztonsági akadálya nincs, hiszen a friss üzemanyag szállítása nem jelent kockázatot, akár még légi úton is importálható – fűzte hozzá Baji Csaba.
Noha általában vasúton szállítják, az atomerőművek üzemanyagának légi szállítása is biztonságos, általánosan elfogadott nemzetközi gyakorlat – beleértve a paksi blokkokhoz hasonló, VVER típusú reaktorokat is.
Mint ismeretes, a 2003-ban, egy tisztítási műveletet végző francia alvállalkozó hibájából bekövetkezett üzemzavar elhárítása több lépcsőben történt. A szakemberek mintegy másfél éven belül megteremtették a 2. blokk biztonságos újraindításának feltételeit, az egység azóta is folyamatosan, megbízhatóan termel.
A versenyben kiválasztott orosz partner segítségével, hatósági kontroll mellett 2007-re elvégezték a kapcsolódó károk elhárítását, kiemelték és betokozták a sérült üzemanyag-kazettákat, amelyeket több éves pihentetést követően a tavalyi évben előkészítettek a szállításra. Ezt a tokozott üzemanyagot szállították most az orosz feldolgozóüzembe. A francia alvállalkozó peren kívül kártérítést fizetett, ez az összeg és az atomerőmű biztosítása együttesen fedezte a kárelhárítás költségeit.
Hamvas István, az MVM Paksi Atomerőmű Zrt. vezérigazgatója elmondta, hogy jellemzően, évente több alkalommal fogad az atomerőmű üzemanyag-szállítmányokat, kifejezetten erre a célra tervezett, gyártott és engedélyezett acélkonténerekben. Ezek gyakorlatilag minden elképzelhető külső behatásnak ellenállnak. Ellátás-biztonsági szempontból indokolt több szállítási mód és különféle útvonalak kialakítása, így a vasúti mellett természetesen vizsgálták a legkevésbé kockázatos légi szállítás lehetőségét is.
Ez, a friss üzemanyag tulajdonságainak köszönhetően épp olyan biztonságos, és nem jelentősen drágább, mintha vonaton kapnánk meg a szükséges mennyiséget. A légi és a vasúti szállítás közötti költségkülönbség kevesebb, mint 1 százalékkal emeli meg az üzemanyag-beszerzés összköltségét – tette hozzá Hamvas István.
Mint elhangzott, tudományos kísérletek igazolják, hogy a konténer extrém terhelés esetén is megvédi a nukleáris üzemanyagot. Még egy esetleges szállítási baleset során sem jöhet létre láncreakció, emellett az üzemanyag-kazetták mindig a konténer belsejében maradnak, a bennük található urán-dioxid kerámiatabletták pedig vízben nem oldódnak, így a természetes vizeket sem veszélyeztetik. +++
Fotó: PAKS-PRESS/Kiss G. Péter.