
- Összefoglaló, 2021. december 2.
- A Paksi Deák Ferenc Egyesület is a városért kíván dolgozni
- Összefoglaló, 2021. december 1.
- Összefoglaló, 2021. november 30.
- Kétszáz csomagot küldenek a gyermekotthonokba
- Összefoglaló, 2021. november 29.
- Süli János: hamis állítás, hogy a lakosságot eladósítjuk
- Összefoglaló, 2021. november 26.
- Összefoglaló, 2021. november 25.
- Összefoglaló, 2021. november 24.
- Összefoglaló, 2021. november 23.
- Kétszáz csomagot küldenek a gyermekotthonokba
- Süli János: hamis állítás, hogy a lakosságot eladósítjuk
- Parkolók a Szentháromság téren
- Szabó Péter: a több ezer éves helyszín Paks büszkesége
- Összefoglaló, 2021. december 2.
- A Paksi Deák Ferenc Egyesület is a városért kíván dolgozni
- Összefoglaló, 2021. december 1.
- Csengey hívja, várja a paksiakat
- Nemzetközi Fúvós Napok fesztivál
- A paksiak visszakapták a mozit
- Már csak a nyitásra várnak a Csengey Kulturális Központban
- Pupp Réka ötödik cselgáncsban
- Pupp Réka: ez életem egyik legjobb éve
Ha paksi vagy, viselkedj rendesen
(PAKS-PRESS) Paks, 2015. október 14., szerda - „A közösségi együttélés alapvető szabályairól, valamint ezek elmulasztásának jogkövetkezményeiről” szóló rendelet előkészítésén dolgoznak az önkormányzatnál. A rendelet-tervezetet a paks.hu internetes portálon ezekben a napokban hozták nyilvánosságra.
Az olvasónak a jogi környezetbe ágyazott üzenet egyértelművé teszi, hogy a jövőben más világ lesz Pakson, mert a nem kevés összegű pénzbírsággal bíró fenyegetettség visszatartó, prevenciós erejű is lehet.
Az önkormányzati rendelet-tervezetek előkészítésével, kidolgozásával is foglalkozó Hoffmann Zoltánné utalt arra, hogy a rendelet tervezet nem abból indult ki, hogy a közösség hátrányára elkövetett cselekedetek száma emelkedett. Történtek eddig bejelentések a nyugalom megzavarásáról, hangoskodásról, lépcsőházi felfordulásról, szemetelésről, állattartással kapcsolatos hiányosságokról, vagy más visszatetsző dolgokról. Sokkal inkább arról lehet szó, hogy változott a jogi környezet, amelyben a lehetőség adottá vált az önkormányzati szabályozás meghozatalára. – Erre igény is volt – tette hozzá.
Mi minden került a tervezetbe, tételes felsorolást olvashatunk. Ezek között evidenciák is vannak. Az állattartás szabályai között is vannak ilyenek, de van olyan tétel is, amely szerint: „aki az ebet nem az erre kijelölt helyen futtatja, edzi … megsérti a közösségi együttélés alapvető szabályait és közigazgatási bírsággal sújtható … a meghatározott cselekmény miatt helyszíni bírság szabható ki.
A kiemelt szövegrészlet példa lehet arra, hogy ez a szabály is vitatható: hogy az adott körülmények között az eljárás megindítására jogosult közterület felügyelő mit látott, vagy tapasztalt, mit tartott annak. A rendelet tervezet ugyan is nem sorolja fel, hogy a városban, melyek a futtatásra kijelölt területek, mivel ezt az állattartás szabályairól szóló helyi rendelet tartalmazza. Jóllehet, ez nem része a tervezetnek, de a tervezet hivatkozásainak részleteit többnyire nem ismerik az emberek és így jogosan kelthet félelmet is, de visszatartó erőt is a lakosságban.
Azt, hogy mit és hogyan szabályoz az önkormányzat a deviáns magatartások korlátozásában - többnyire tapasztalati úton történt a tervezet összeállításakor. Megalkotói az önkormányzat ilyen ügyekre szakosodott előadói „szakügyintézők” – bár hivatali pozíciójára hivatkozva Hoffmann Zoltánné arra nem vállalkozott, hogy a rendelet társadalmi, politikai hatásaira kitérjen, inkább maradt a jogi környezet magyarázatánál.
A bevezetéshez készült hatástanulmány társadalmi gazdasági, környezeti és egyéb feltételek vizsgálatát írja elő. Mint a tanulmány összegző módon megállapítja, a rendelet bevezetésével a „település közrendjének fenntartása és javítása” várható.
A tervezet kitér a gyermekek által elkövetett esetekre is. Itt a korhatár 12 év, és mint írják, a „gyermek meghallgatása nem mellőzhető”.
Hoffmann Zoltánné magyarázata szerint a gyermekek nem tetszőlegesen vegzálhatók a közterület-felügyelők által, hiszen a gyermekvédelmi szabályokat ők sem mellőzhetik, meghallgatásuk a szülők, törvényes képviselő jelenlétében lehetséges. Az már más kérdés, hogy a szülők kifizetik-e a gyermek által elkövetett "cselekmény" soktízezres büntetési tételét.
A lakóközösségek élete külön említést igényel. A jó szomszéd-rossz szomszéd elve alapján a városházi előadó nem feltételezi, hogy feljelentési hullám indulna el.
Ami a kulcsfiguráknak számító hatósági embereket, a közterület-felügyelőket illeti, Hoffmann Zoltánné elmondta, fizetésüket a feljelentések gyakorisága nem növeli, tehát nem lesznek közvetlenül érdekeltek a feljelentések szaporításában. Ami pedig a lehetséges korrupciót illeti, mint mondta, „nem is érti a kérdést”.
A lakosságnak közel két hónap áll rendelkezésére a felkészüléshez a január eleji bevezetésig, és arra is, hogy véleményt nyilvánítson a tervezettről. Nyilván nem lesz meg a szavazóképes lakosság kétharmadának elutasító, vagy jóváhagyó véleménye, de mint azt Hoffmann Zoltánné állítja, minden vélemény számít, legyen az egyetértő, vagy felháborodott.
A rendelet bevezetése vitákat, esetleg pereket, haragot, kezelhető vagy kezelhetetlen bejelentéseket indíthat el. A Városházán ugyanakkor hangsúlyozzák, hogy a rendeletben foglaltakkal kapcsolatban megtartják a fokozatosság elvét és az első időkben inkább csak figyelmeztetnek.
Képünkön: közösség ellenes magatartás - kitördelt, fiatal fák Pakson, 2007 augusztus 5-én.
(Kiss G. Péter felvétele – Paks-Press Fotó.) +++