Bemutatták a legtakarékosabb autókat
Legfrissebb

- Összefoglaló, 2021. december 2.

- A Paksi Deák Ferenc Egyesület is a városért kíván dolgozni

- Összefoglaló, 2021. december 1.

- Összefoglaló, 2021. november 30.

- Kétszáz csomagot küldenek a gyermekotthonokba

- Összefoglaló, 2021. november 29.

- Süli János: hamis állítás, hogy a lakosságot eladósítjuk

- Összefoglaló, 2021. november 26.

- A zöldebb Paksért

- Összefoglaló, 2021. november 25.

- Összefoglaló, 2021. november 24.

- Összefoglaló, 2021. november 23.

Atomenergia
Paks
Közélet
Kultúra
Sport

Bemutatták a legtakarékosabb autókat

  nyomtatási kép

(PAKS-PRESS) Budapest, 2014. május 6., kedd - Magyarország legenergiahatékonyabb autói készen állnak Európa legnagyobb üzemanyag-hatékonysági, a május 15-18. között Rotterdamban megrendezendő 30. Shell Eco-marathon Europe diákversenyre – derült ki a hazai csapatok járműveit bemutató mai budapesti sajtótájékoztatón.

 

Mayer György írja:

 

Ebben az évben, öt magyar csapat vesz részt saját tervezésű és építésű, speciális energiahatékony járművével a versenyen, hogy újabb és újabb, üzemanyag-hatékonysági technológiákkal kísérletezzenek.

A Shell Eco-marathon minden évben egyedülálló kihívás elé állítja a diákokat világszerte: olyan járművet kell építeniük, amely a lehető leghosszabb távot tudják megtenni egy liter üzemanyag, vagy 1 kilowattórának megfelelő energia segítségével. A verseny célja: inspirálja a diákokat, hogy a jövő mérnökeivé, tudósaivá váljanak és felbecsülhetetlen tudással és képességekkel lássa el őket. Ennek eredményességét jelzi, hogy mára már mintegy 3000 kilométert tudnak a legjobbak autói 1 liter üzemanyaggal megtenni.

 

Az idei versenyen 26 ország több mint 200 csapata vesz részt. A megmérettetést először 1985-ben a franciaországi Le Castellesben, a Paul Ricard versenypályán rendezték meg, később a szintén francia Nogaroban, majd a németországi Lausitzban, 2012-től pedig a hollandiai Rotterdamban zajlik a megmérettetés. Az utóbbi helyszín utcai pályája új kihívást jelentett a résztvevő csapatoknak, jó lehetőséget biztosítva arra, hogy megmutatkozzon, az új technológiák hogyan működnek a valódi városközpontokban, és arra is kiváló lehetőséget ad, hogy a verseny közelebb kerüljön a közönséghez.

 

A verseny 30 éve során számos radikális változást láthattunk az autók tervezésében. Ide tartozik például az olyan rendkívül könnyű anyagok bevezetése, mint a szénszövet, vagy a számítógépes szoftverek alkalmazása a járművek tervezésében és elemzésében. Ezek a fejlesztések jelentős előrelépést hoztak az üzemanyag-hatékonyságban az évek során. Hasonló módon a magyar csapatok is kivették részüket a fejlesztésekből, és évről évre folyamatosan fejlesztették járműveiket az egyre jobb teljesítményért.

 

A csapatok két kategóriában nevezhetnek: a Prototípus és az UrbanConcept kategóriákban. A Prototípus kategóriában a tervezési hangsúly a minél könnyebb jármű létrehozásán és a hatékonyság maximalizálásán van.

Az UrbanConcept kategóriában az autók kinézetre és érzetre is jobban hasonlítanak a mindennapi járművekre. A csapatok különféle hagyományos és alternatív üzemanyagtípusokat használhatnak járműveik meghajtásához, a belsőégésű motorok esetében ezek a 95-ös benzin, dízel, GTL, biodízel (FAME) és etanol, az elektromos hajtásúak esetében hidrogén, illetve hálózatról tölthető akkumulátoros autók versenyezhetnek.


Az öt induló magyar csapat közül négy, a Pécsi Tudományegyetem, a Kandó Kálmán Szakközépiskola, az Óbudai Egyetem és a Kecskeméti Főiskola járműve „Prototípus” kategóriában, a Széchenyi István Egyetem tervezése pedig „Városi Koncepció” kategóriában veszi fel a küzdelmet innovatív problémamegoldás, kreativitás és együttműködési képesség terén.


Képünkön: a kecskeméti főiskola autója. (a szerző felvétele). +++