Paks – 2, „titkosítás” – Hirt Ferenc közleménye

2015-03-09 09:42:29


(PAKS-PRESS) Paks, 2015. március 9., hétfő – Hirt Ferenc (Fidesz) Paks országgyűlési képviselője a Paks-Press Hírügynökségtől az alábbi közlemény kiadását kérte:

 

Az ellenzéki - részemről érthetetlen és egyben elfogadhatatlan -, reakciók miatt, a tisztánlátás kedvéért a paksi atomerőmű kapacitásának fenntartásával kapcsolatos beruházásról, valamint az ezzel kapcsolatos egyes törvények módosításáról szóló T/2250. számú törvényjavaslat március 3-án történt országgyűlési elfogadása, megszavazása kapcsán szeretnék néhány tényt közölni a kedves olvasókkal:

 

A törvényjavaslat két részből áll. A javaslat „projekttörvény” része a beruházással kapcsolatos rendelkezéseket tartalmazza, így különös figyelmet fordít polgári jogi, foglalkoztatási és az adatokhoz való hozzáférhetőséget szabályozó rendelkezésekre.

A második, nagyobb része az atomenergiáról szóló 1996. év 116. törvény módosítását végzi el, valamint ehhez kapcsolódóan építésügyi és a nemzeti vagyontörvényt érintő törvénymódosításokat.

 

A jogalkotói szándék az, hogy a felépült 5-6. atomerőművi blokkok üzembe helyezését követően a két gazdasági társaság, a Paks I. Zrt és a Paks II. Zrt. egyesülésével egyetlen állami tulajdonban álló gazdasági társaság lássa el a beruházással kapcsolatos feladatokat.

 

A javaslat a beruházásra vonatkozó bizonyos adatok esetében a titkosítás időtartamát 30 évben határozza meg ott, ahol ez nemzetbiztonsági, vagy szellemi tulajdonvédelmi okokból indokolt, egyúttal pontosítja azon adatok körét, amelyeket titkosítani lehet.

Ez bevett gyakorlat atomerőművek építése esetén, külföldön is. Legutóbb Finnországban titkosították az ottani, állami koncesszióban épülő atomerőmű adatait.

 

A hatékonyságnövelést szolgálja az Atv. új, személyügyekkel foglalkozó szakaszainak módosítása is. A javaslat szerint a Hivatal, mint kormányhivatal kormánytisztviselői tekintetében a Gazdasági Versenyhivatal foglalkoztatottjaihoz hasonló, kifejezetten piaci bérezést biztosít, ezzel olyan szakértelemmel bíró, főképpen mérnöki képzettséggel rendelkező szakemberek foglalkoztatása válik lehetővé, amely a versenyszféra „agyelszívó” hatásával is kellőképpen felveheti a versenyt.

Az Országos Atomenergia Hivatal (OAH) a módosításokkal nagyobb döntési szabadságot kap, de nagyobb felelősséggel is jár majd el.

 

A javaslat elvégzi a korábban túlzottan megosztott és több működési rendellenességet mutató sugár-egészségügyi feladatok racionalizálását is. Ezért a törvényjavaslat a sugár-egészségügyi és a sugárvédelmi feladatok körének pontos definiálására és a sugárvédelemmel kapcsolatos feladatoknak az OAH-hoz integrálására tesz javaslatot.

Végül a törvényjavaslat módosítja az atomtörvény radioaktívhulladék-tárolókra és radioaktív hulladék átmeneti tárolóira vonatkozó szabályait.

Tisztelettel: Hirt Ferenc. +++